パーピープン: ジャズ和音を生成する創作支援ツール
平田 圭二, 青柳 龍也
概要:
本稿では,
現在開発中の音楽創作支援ツール「パーピープン」の設計方針,
音楽知識表現手法,動作原理,実装等について述べる.
パーピープンは,
単純な和音進行が与えられると,
ケーデンス単位で和声的文脈を考慮しながら
ユーザの意図を反映した演奏を生成する音楽創作支援ツールである.
創作支援ツールは多様な刺激をユーザに与えることが第一義であり,
そのために,
音楽知識を演繹オブジェクト指向データベースの考え方で表現し,
事例ベース推論を行う.
ユーザの意図を表現するために既存の楽曲分析理論を援用し,
新たに包摂関係を利用した相対的類似度を提案し,
音楽的な直観に合致する和音進行の類似検索を実現した.
ユーザ意図を表現するのにケーデンス木が有効であり,
実際に多様で一貫した曲調の楽曲を効率的に生成できることを確認した.
情報処理学会論文誌 Vol.42, No.3, pp.633--641 (2001).
Pa-Pi-Pun: Creativity-Support Tool for Generating Jazz Harmony
Keiji Hirata, and Tatsuya Aoyagi
Abstract:
This paper presents
the design principle, musical knowledge representation method,
system organization, and implementation of
a musical system called ``Pa-Pi-Pun''.
Pa-Pi-Pun is a musical creativity-support tool that
takes a simple chord progression as an input and then
generates a new progression that reflects the user's intention
and takes into account the harmonic context on a cadence basis.
The primary goal of a creativity-support tool is
to give diverse stimulation to a user.
In order to do so,
Pa-Pi-Pun employs
a deductive object-oriented database technique
for musical knowledge representation and
case-based reasoning.
Moreover, it invokes an existing music analysis theory
to represent the user's intention,
introduces a relative similarity using the subsumption relation, and
uses a new case retrieval method based on the relative similarity
which provides a high affinity for musical introspection and intuition.
It has been confirmed that
a new data structure, called the cadence tree,
is effective in representing a user's intention and
various, yet consistently flavored, pieces are created efficiently.
IPSJ Journal Vol.42, No.3, pp.633--641 (2001).