GTTM に基づく音楽表現手法再考
平田圭二,平賀 譲
あらまし
本稿では,先に平田,青柳が提案した GTTM と DOOD に基づく音楽知識表現法
をさらに改良,発展させるために,現在検討を加えている事項について述べた.
提案された音楽知識表現法は有望な方向性を示すことはできたが,理論的には
まだ不備な点が幾つか残っている.そこで本稿では,まず本音楽知識表現法の
設計原理に触れたあと,本法の抱える課題,問題点を整理,議論する.具体的
な論点は,多声音楽の定義,タイムスパン簡約の解釈,音価と包摂関係,時間
構造の冗長性などである.
Revisiting Music Representation Method based on GTTM
Keiji Hirata and Yuzuru Hiraga
Abstract:
In a previous paper, we proposed a music representation method based
on GTTM and DOOD. This paper discusses some key issues of the method,
which would lead to its further improvement and enhancement. We think
our method could prove to be on a right direction, whereas there are
several issues remaining. In this paper, we mention the design
principles of our method, clarify the issues and discuss how they can
be resolved. Specifically, the issues include the definition of
polyphony, interpretation of time-span reduction, duration and the
subsumption relation, and redundancy of temporal structure.