GTTM に基づく音楽表現手法再考

平田圭二,平賀 譲

あらまし
本稿では,先に平田,青柳が提案した GTTM と DOOD に基づく音楽知識表現法 をさらに改良,発展させるために,現在検討を加えている事項について述べた. 提案された音楽知識表現法は有望な方向性を示すことはできたが,理論的には まだ不備な点が幾つか残っている.そこで本稿では,まず本音楽知識表現法の 設計原理に触れたあと,本法の抱える課題,問題点を整理,議論する.具体的 な論点は,多声音楽の定義,タイムスパン簡約の解釈,音価と包摂関係,時間 構造の冗長性などである.


Revisiting Music Representation Method based on GTTM

Keiji Hirata and Yuzuru Hiraga

Abstract:
In a previous paper, we proposed a music representation method based on GTTM and DOOD. This paper discusses some key issues of the method, which would lead to its further improvement and enhancement. We think our method could prove to be on a right direction, whereas there are several issues remaining. In this paper, we mention the design principles of our method, clarify the issues and discuss how they can be resolved. Specifically, the issues include the definition of polyphony, interpretation of time-span reduction, duration and the subsumption relation, and redundancy of temporal structure.