ハーヒーフン: 2 段階演奏表情付け法による インクリメンタルな演奏生成システム
平田圭二,平賀瑠美
あらまし
本稿では,
現在開発中の音楽システム「ハーヒーフン」の設計,動作機構,実装等
について述べる.
従来の演奏表情付けシステムの欠点は,
インタラクティブでインクリメンタルにユーザの指示を受け付けて,
生成された演奏を部分的に精錬し改良できない点,及び
生成された演奏がユーザの意図を適切に反映しない点である.
このため,
我々は 2 段階演奏表情付け法を提案する.
その第 1 段階では,
自然言語で記述されたユーザ指示を
音楽的に重要な音の発音時刻,音長,音量の変化分に変換する.
第 2 段階では,
音楽的に重要な音の周囲の音にその変化分を伝搬させる.
Ha-Hi-Hun: Incremental performance synthesis system based on 2-stage performance rendering method
Keiji Hirata and Rumi Hiraga
Abstract:
This paper presents
the design principle, the system organization and the implementation of
a musical system ``Ha-Hi-Hun'' that we are developing.
We believe that
the next-generation performance rendering system
should be able to refine and improve a generated performance
interactively, incrementally and locally
through direct instructions in the natural language of a musician.
In addition,
the generated performance must
reflect the musician's intention properly.
For these purposes,
we propose a new framework called two-stage performance rendering.
The first stage
translates a musician's instruction in natural language
into the deviations of the onset time, duration and amplitude
of structurally important notes
and
second stage
spreads the deviations over surrounding notes.