ハーヒーフン: 2 段階演奏表情付け法による インクリメンタルな演奏生成システム

平田圭二,平賀瑠美

あらまし
本稿では, 現在開発中の音楽システム「ハーヒーフン」の設計,動作機構,実装等 について述べる. 従来の演奏表情付けシステムの欠点は, インタラクティブでインクリメンタルにユーザの指示を受け付けて, 生成された演奏を部分的に精錬し改良できない点,及び 生成された演奏がユーザの意図を適切に反映しない点である. このため, 我々は 2 段階演奏表情付け法を提案する. その第 1 段階では, 自然言語で記述されたユーザ指示を 音楽的に重要な音の発音時刻,音長,音量の変化分に変換する. 第 2 段階では, 音楽的に重要な音の周囲の音にその変化分を伝搬させる.

Ha-Hi-Hun: Incremental performance synthesis system based on 2-stage performance rendering method

Keiji Hirata and Rumi Hiraga

Abstract:
This paper presents the design principle, the system organization and the implementation of a musical system ``Ha-Hi-Hun'' that we are developing. We believe that the next-generation performance rendering system should be able to refine and improve a generated performance interactively, incrementally and locally through direct instructions in the natural language of a musician. In addition, the generated performance must reflect the musician's intention properly. For these purposes, we propose a new framework called two-stage performance rendering. The first stage translates a musician's instruction in natural language into the deviations of the onset time, duration and amplitude of structurally important notes and second stage spreads the deviations over surrounding notes.