演繹オブジェクト指向に基づくジャズピアノ知識ベースシステムの試作

平田圭二

あらまし
本論文では, ジャズピアノの知識を演繹オブジェクト指向の枠組みに基づいて 形式化する手法について述べる. さらに試作したプロトタイプシステムに関する実験結果についても述べる. 本研究の動機は, 音楽知識を形式的に表現する手法を開発することである. さらにその手法の有効性を確認するために知識ベースを構築する. 本研究はジャズのソロピアニストの知識活動に焦点をおき, 表現力, 柔軟性, 理論的な基礎において優れている 演繹オブジェクト指向 (DOO) の枠組みを採用する. 研究の出発点として, あるジャズピアニストのソロの実演の譜面とそれに対する注釈を提示する. その中では, 様々な音楽的概念, 例えば 1 音, 和音, 和音名などが現れ, 相互に関連付けられている. DOO の手法に従い, それら音楽的概念の表現を 1 つ 1 つ検討していく. 本手法の利点を示すために, 現在制作中の試験システムにおけるサンプルセッションの様子を示す.


Prototyping A Jazz Piano Knowledge Base System With A Deductive Object-Oriented Approach

Keiji Hirata

Abstract:
This paper presents a method of formalizing jazz piano knowledge that is based on the deductive object-oriented approach. Further, the preliminary results of an experimental system are reported. The motivation of this research is to develop a formal representation method for musical knowledge. Moreover, a knowledge base is constructed to evaluate the method. This research focuses on the knowledge activities of a jazz solo pianist and adopts a deductive object-oriented (DOO) approach because of the advantages offered by the DOO approach: expressibility, flexibility and theoretical basis. As a starting point, the transcription and the annotations of an actual solo performance by a jazz pianist are given, where the various musical concepts, such as notes, chords and chord names, appear and are related to each other. Their representation are examined one after another based on the DOO approach. To show the advantages of this approach, the sample sessions of the experimental system that the author is now developing are demonstrated.