News
2020-09-29

学生のみなさんへ(後期授業の開始にあたり) (更新日:9/29)

学生のみなさんへ

 後期から対面授業が再開されます。
 みなさんの登校にあたり,本学では授業をはじめ,教室ほか学内の施設,箇所において,
下記の新型コロナウイルスの感染予防対策を講じていきます。
 みなさんにおかれましても,毎日の検温等の体調管理をはじめ,自身の行動を記録するなど,
これまで以上に新型コロナウイルスの感染予防対策に注意をお願いします。

《みなさんに守ってほしいポイント》詳細は本文をお読みください。
◆対面授業の時間帯に登校し,所定の授業が終わったら速やかに帰宅すること
◆発熱や風邪の初期症状などの体調不良のある場合,特に,対面授業の場合は,
 無理に登校しないこと
◆人と接する場ではマスクを着用すること
◆対面で会話をするときは,対人距離を確保すること
◆石鹸での手洗い,アルコールによる手指の消毒をこまめに行うこと
◆食事は決められた場所で摂ること
◆各種アプリをインストールするなどにより,体調管理すること
◆自分の行動記録を残すこと

1.後期授業の受講について
  新型コロナウイルスの感染防止の観点から前期の授業を全てオンラインで実施してき
 ました。後期の授業は,国が推進する感染防止策をとりながら,対面授業とオンライン
 授業とを組み合わせて実施します。
  原則として,対面授業の時間帯に登校し,所定の授業が終わったら速やかに帰宅して
 ください。
  なお,発熱や風邪の初期症状などの体調不良のある場合は,すみやかに授業担当教員
 に欠席の連絡を入れ,自宅で静養しましょう。特に対面授業の場合は,無理に登校しな
 いでください。
  後期授業の受講にあたっては,manabaの2020教務委員会に掲載している
 「2020年度後期 授業受講ガイド」を必ずお読みください。

 上記受講ガイドのほか,
  ※研究のために登校する卒研生,大学院生については,これまでどおり指導教員の
   届出があった場合に限り,登校を認めることとしています。登校や活動の必要等を
   含め,指導教員の指示に従ってください。
  ※大学事務局,情報ライブラリー,大学生協に限り,短時間での用務であれば,教員
   の許可は不要とします。その場合,用務が済んだら速やかに帰宅してください。

2.学内での新型コロナウイルス感染症予防対策について
  大学における感染や感染リスクを低減するためには,大学が行う感染症予防対策と
 併せ,学生,教職員の一人ひとりの感染予防対策が必要です。
  学生のみなさんは,日々の基本的な感染防止行動を徹底してください。
  ・人と接する場ではマスクを着用してください。
  ・学内での物理的距離を確保するために使用する座席の制限,椅子の間引きをして
   います。対面で会話をするときは,対人距離を確保してください。
  ・石鹸での手洗い,アルコールによる手指の消毒をこまめに行ってください。触れる
   必要のないものには触れず,共用部に触れた手で顔に触れるのを避けてください。
  ・大学校舎各出入口および各講義室の出入口へアルコール消毒液を設置していますの
   で,適宜,手指の消毒を行ってください。
  ・校内の消毒清掃については,各講義室の机および1~5階のスタジオの机(銀色),
   階段の手すり,エレベーターのボタン,各階の円卓,モールベンチは1日に1回次
   亜塩素酸水による消毒が行われます。
   また,各講義室へ消毒液(希釈したベンザルコニウム塩化物液)およびペーパータ
   オルの設置していますので,適宜各自消毒するほか,教員の指示に従ってください。
   なお,コンピューター教室には,OAクリーナーを設置していますので,各自使用し
   てください。
  ・換気に配慮し,講義室の扉はコンピューター教室を除き常時開放します。
   また,窓のある場合は適宜開放します。
  ・食事を許可していた場所を当面の間,使用制限します。食事は以下の2か所で摂っ
   てください。卒研スペース等,個人の机がある学生は,その場所での飲食は可能
   です。
    (1) 食堂および食堂前のテーブル
    (2) 1階スタジオの南面ガラス側に配置している机
      ※1階スタジオの机(銀色)は食事で使用することはできません

3.日常生活での注意事項について
  新型コロナウイルス感染症の予防対策として,すでに「後期授業の実施に向けて」(更新日:8/13) でお知らせしていることのほか,以下のことをお願いします。
 (1)普段から感染症に対して正しい知識を身に付け,科学的な予防策を取ることを
   習慣付けてください。不正確な情報が多く流通していることに気をつけましょう。
 (2)体調管理を行ってください。ここでいう体調管理とは,体温の記録を毎日つけ,
   体調不良が「いつ始まったか」を一週間程度遡って確認できるようにすることです。
    体調管理にあたっては,各種アプリをインストールしてご利用ください。
 (3)自分の行動記録を残すよう努めてください。立ち寄り先や会話した相手をメモし
   ておくことは重要です。
 (4)移動する際および学内ではマスクを着用してください。
 (5)公共交通機関の利用を伴う移動について,登下校者数によって,臨時バスを増
   便していきますが,下記事項に留意してください。
   ・できるだけ混み合う時刻を避けて利用してください。
   ・会話は控えめにしましょう。
   ・徒歩や自転車利用も併用するようにしましょう。
 (6)夜間・休日の過ごし方
   3つの密(換気の悪い密閉場所,多数が集まる密集場所,間近で会話や発声をする密
  接場面)が重なるような場所で,集団感染のリスクが高まります。できるだけ密を避
  けましょう。

 〈新型コロナウイルス感染症に関連サイト〉
   新型コロナウイルスに関連した感染症対策に関する対応について:文部科学省
   新型コロナウイルス感染症について:厚生労働省
   新型コロナウイルス感染症対策:新型コロナウイルス感染症対策推進室(内閣官房)
   海外安全ホームページ:外務省
   新型コロナウイルス感染症に関する情報:法務省

4.学生相談室について
  学生の皆さんの様々な悩みや問題についての相談に応じるため学生相談室を開設して
 います。相談にあたるのは,臨床心理士です。
  予め時間を指定して利用したい場合は,医務室において予約を受付けますので,直接
 または電話で申込んでください。
  詳細については,学内ポータルサイト(学内閲覧のみ)をご覧ください。
   http://portal.fun.ac.jp/office/counseling.html

5.学生便覧について
  入学から卒業までをサポートする目的で,大学生活に必要な情報をまとめ,ホーム
 ページおよび学内webに掲載しています。ぜひご覧ください。
  ホームページ https://www.fun.ac.jp/handbook
 
6.各種問い合わせ先
  不明なことがありましたら,下記にお問い合わせください。
  なお,事務局内の密集,密接を避けるため,可能なものはメールでの問い合わせを
 お願いします。
    ・授業,証明書に関すること edu@fun.ac.jp
    ・学生生活,奨学金に関すること stu@fun.ac.jp
    ・就職に関すること career@fun.ac.jp
    ・ライブラリーに関すること lib@fun.ac.jp
    ※落とし物,忘れ物については,web掲示板「学生呼び出し」で確認して
     ください。

教務課長

Dear Students,
 Face-to-face classes are about to resume in the second semester.
 As your school attendance starts, the university will take the following measures to prevent
the spread of the coronavirus in classrooms and other facilities on campus. 
We would like you to take more precautions than ever before to prevent the spread of the coronavirus
by taking daily temperature checks and other measures to manage your physical condition and
recording your activities.
《Points we ask you to keep in mind》Please read the text for more information.
◆Arrive at the university during the face-to-face class period and return home as soon as possible
after the class is over.
◆Do not force yourself to come to the university if you have a fever, the first symptoms of a cold,
or any other physical condition, especially when it’s a face-to-face class.
◆Wear a mask when you are in contact with people.
◆When talking face-to-face, maintain physical distance.
◆Wash your hands with soap and disinfect your hands with sanitizer frequently.
◆Meals must be taken in a designated place.
◆Manage your physical condition by installing and utilizing various apps.
◆Keep a record of your actions.

1.Attendance of the classes in the second semester
     In order to prevent the spread of the coronavirus, all classes in the first semester have been conducted online.
Classes in the second semester will be conducted through a combination of face-to-face and online classes while taking the government-promoted infection prevention measures.
  In principle, you should come to the university during the face-to-face classes and return home
as soon as your classes are over.
If you have a fever, the first symptoms of a cold, or any other physical condition, please inform
the faculty member in charge of your absence and rest at home. Please do not force yourself to come to the university, especially in the case of face-to-face classes.
  Please be sure to read the “Class Guide for the Second Semester of AY 2020” posted
on manaba’s 2020 Education Affairs Committee before taking the classes.

 In addition to the above-mentioned course guide,
  ※As in the past, graduates students and students who work on graduation research are allowed to come to the campus only when they have supervisor’s approval. Follow your supervisor’s instructions, including school attendance and activity requirements.
  ※Only in the University Office, Media Library, and the campus store, permission from the faculty member is not required if the work is of a short duration. In this case, you should return home as soon as you have finished your work.

2.Preventive measures against the coronavirus on campus
  In order to reduce the risk of infection and infection at the university, it is necessary for each student, faculty, and staff member to take measures to prevent infection in addition to the measures the university takes to prevent infectious diseases.
  We encourage you to follow basic infection prevention practices on a daily basis.
  ・Wear a mask when you are in contact with people.  
  ・Limit the number of seats used and reduce the number of chairs in order to maintain physical distance from each other on campus. When talking face-to-face, keep your distance from others.
  ・Wash your hands with soap and disinfect your hands with alcohol frequently. Do not touch anything you do not need to touch, and avoid touching your face with your hands that have touched a common area.
  ・Alcohol disinfectant is placed at each entrance of the university building and each lecture room.
  ・The desks in each lecture room, the silver desks in the studios on floors 1-5, the handrails on the stairs, the elevator buttons, the round tables on each floor, and the mall benches are disinfected with hypochlorite once a day. A disinfectant solution (diluted benzalkonium chloride solution) and paper towels are provided in each lecture room, so please disinfect yourself and follow the instructions of the faculty. The computer classrooms are equipped with office OA cleaners, so please use them yourself.
  ・In consideration of ventilation, the doors of the lecture rooms are always open except for the computer rooms. If there is a window, it will be opened appropriately.
  ・For the time being, we will restrict the use of the areas where meals are allowed. Please take your meals at the following two places. Students who have their own desks, such as in a laboratory space, may eat and drink at those places
    (1) Cafeteria and tables in front of the cafeteria.
    (2) The desk on the south glass side of the first floor studio.
      ※The silver desks in the first floor studio are not available for use for meals.

3.Precautions for daily life
     In addition to what has already been announced in the “For the implementation of the second semester of classes”
(updated on August 13), please take the following measures to prevent the spread of the coronavirus.
 (1)Make it a habit to acquire correct knowledge about infectious diseases and take scientific precautions. Be aware that there is a lot of inaccurate information is out there.
 (2)Take care of your physical condition. Here, it means to keep a daily record of your body temperature and the purpose of this is to be able to check when you started feeling sick going back a week. If you want to manage your condition, please install and utilize various apps.
 (3)Make an effort to keep a record of your activities. It’s important to take note of where you stop by and who you talk to.
 (4)Please wear a mask while traveling and on campus.
 (5)Depending on the number of students coming to and from school, extra buses will be added to the public transportation system. Please try to avoid crowded times. 
    -Keep conversations to a minimum.
    -Try to walk and bike as well. 

(6)How to spend your nights and holidays
        The risk of an outbreak increases in areas where Three C’s Confined spaces (with poor ventilation),
Crowded places (with many people nearby), and Close contact (with people). Please avoid such situations whenever possible.

 〈Websites related to the coronavirus〉
(COVID-19)Information about MEXT’s measures:Ministry of Education, Cultural, Sports, Science and Technology-Japan
Novel Coronavirus (COVID-19):Ministry of Health, Labour and Welfare
Response to the new coronavirus infection:Office for Pandemic Influenza and New Infectious Diseases Preparedness and Response, Cabinet Secretariat
Information on the Novel Coronavirus Diseases (COVID-19):Ministry of Foreign Affairs of Japan
Information related to Novel Coronavirus Infection(COVID-19) from Immigration Services Agency:Ministry of Justice

4.Student Counseling
  A Student Counseling Room has been established to provide students with advice on various problems and concerns. The consultant is a clinical psychologist.
  If you want to make a reservation for a specific time, please apply in person or by phone at the dispensary. For more information, please see the FUN portal site (on-campus access only).   
http://portal.fun.ac.jp/office/counseling.html

5.Student Handbook
  For the purpose of supporting students from the time of study to graduation, we have compiled and posted all the information necessary for university life on our website and on the FUN portal site. Please take a look at it.  
https://www.fun.ac.jp/handbook
 
6.Contact Information
  If you have any questions, please contact us at the following address.
  In order to avoid Three C’s in the office, please contact us by e-mail if possible.
    ・Classes and certificates: edu@fun.ac.jp
    ・Student life and scholarships: stu@fun.ac.jp
    ・Job hunting: career@fun.ac.jp
    ・Media Library: lib@fun.ac.jp
    ※Please check the “Student Call” on the web bulletin board for lost and forgotten items.

 

Manager of the Education Affairs Division