教員紹介

教授
SUMI, Kaoru

学生へのメッセージ

情報学は、大変新しく、”誰にでも”チャンスがある分野です。

研究内容

メディア情報学

知的な情報メディアを提案しその効果を分析する研究をしています.例えば,言語情報と共に図などの静止画やアニメなどの動画を提示することによる理解支援システムの研究等を行ってきました.「アニメーションの効果」の研究に関連します.
また,ユーザが使えば使うほど3Dの動作情報を含めたアニメーションデータを増やすことができるアニメーションCGM(消費者生成メディア)の研究を行いました.
ゲームを利用した教育支援や医療支援やスポーツ支援などの研究もしています.これは「ゲームの効果」の研究に関連します.
仮想空間・仮想アバター・メタバースの研究を行っており,球体ディスプレイやヘッドマウントディスプレイを用いています.

アフェクティブ・コンピューティング

コミュニケーションにおける表情やしぐさなどの非言語(ノンバーバル)的な情報の影響を評価する研究をしています.バーチャルエージェントなどを用い評価実験を行っています.「表情」「説得技術」の研究に興味を持っています.

デジタルストーリーテリング,人工知能

テキスト情報からアニメーションへの自動変換システムの研究や,物語自動生成の研究をしています.システムを利用した物語知識の収集などの人工知能の研究や子どもの理解支援としての心理学実験などの研究も行っています.

研究の魅力

感情をはじめとした非言語的な情報や仮想空間などの情報が人間に及ぼす影響についての研究に興味を持っています.研究分野としてもまだわかっていない事が数多くあります.またシステム開発においては人間の活動を支援するシステムを開発する研究が多いのですが,自分のアイデアを実現することは興味深いと思います.

実績

主な著作・論文

著書

アフェクティブ・コンピューティング

  • Nitchan Jianwattanapaisarn & Kaoru Sumi: Methods for Real-time Emotional Data Collection on Human Gait, Intelligent Video Surveillance – New Perspectives, IntechOpen(2022)
  • Kaoru Sumi and Mizue Nagata: Evaluating a Virtual Agent as Persuasive Technology, Psychology of Persuasion, Janos Csapó and Andor Magyar eds., Nova Science Publishers (2010).

ブレインコンピュータインタフェース

  • Kaoru Sumi, Keigo Yabuki, Thomas James Tiam-Lee, Abdelkader Nasreddine Belkacem, Quentin Ferre, Shogo Hirai and Teruto Endo, A Cooperative Game Using the P300 EEG-Based Brain-Computer Interface, Assistive & Rehabilitation Engineering, ISBN 978-1-78923-884-6(2019).

シリアスゲーム

  • Kaoru Sumi, Kudo Kento: A Serious Game Stimulating Children’s Interest in Chemical Binding, Computation: Theory and Practice of Computation: Proceedings of Workshop on Computation: Theory and Practice WCTP2013, World Scientific (2014) .
  • Kaoru Sumi, Kazuhara Ayaka: Learning English Words via Animations and Making Sentences using an Etymological Memorization Method, Computation: Theory and Practice of Computation: Proceedings of Workshop on Computation: Theory and Practice WCTP2013, World Scientific (2014).

デジタルストーリーテリング

  • Kaoru Sumi and Mizue Nagata: Animation for Supporting Parent-and-Child Communication, Handbook: “New Horizons in Creative Open Software, Multimedia, Human Factors and Software Engineering” :Blue Herons Editions(2012).

学術論文 / 国際会議

アフェクティブ・コンピューティング / 仮想空間 / HCI

  • Kaoru Sumi & Shusuke Sato: Experiences of Game-Based Learning and Reviewing History of the Experience Using Player’s Emotions, Frontiers in Artificial Intelligence (2022).
  • Nitchan Jianwattanapaisarn, Kaoru Sumi, Akira Utsumi, Nirattaya Khamsemanan and Cholwich Nattee: Emotional Characteristic Analysis of Human Gait while Real-Time Movie Viewing, Frontiers in Artificial Intelligence (2022).
  • Shusuke Sato & Kaoru Sumi: Story Generation System Using Player’s Emotions for Review in Gamed-Based Learning. In 28th International Conference on Computers in Education (2020.11), (Best Technical Design Paper award).
  • Thomas James Z. Tiam-Lee and Kaoru Sumi: Analysis and prediction of student emotions while doing programming exercises. International Conference on Intelligent Tutoring Systems, Lecture Notes in Computer Science, (2019.6).
    (Best Full Paper Award).
  • Kaoru Sumi, Mizue Nagata: Characteristics of Robots and Virtual Agents as a Persuasive Talker, Universal Access in Human-Computer Interaction. User and Context Diversity, Lecture Notes in Computer Science, Volume 8010, pp. 414-423 , Springer (2013.7).
  • Kaoru Sumi, Mizue Nagata: Persuasive Narrative via Digital Storytelling, Human Interface and the Management of Information. Information and Interaction Design, , Lecture Notes in Computer Science, Volume 8016, pp. 276-283 , Springer (2013.7).
  • Kaoru Sumi and Mizue Nagata: Interpersonal Impressions of Agent for Developing Intelligent Systems, published in Helmut Prendinger, James Lester and Mitsuru Ishizuka ed., Intelligent Virtual Agents, LNAI 5208, Springer Lecture Note in Artificial Intelligence, pp.496-497, Springer (2008.9).

デジタルストーリーテリング

  • Kaoru Sumi, Mizue Nagata: Interactive e-Hon as Parent-Child Communication Tool. Human Interface and the Management of Information. Interacting with Information,, volume 6772 of Lecture Notes in Computer Science, page 199-206. Springer (2011.7).
  • Kaoru Sumi: Learning Story Marketing through Practical Experience of Story Creation System, published in Ruth Aylett, Mei Yii Lim, Sandy Louchart and Paolo Petta ed., Interactive Storytelling, Springer Lecture Note in Computer Science, LNCS 6432, pp.98-pp.110, Springer (2010.11).
  • Kaoru Sumi: Interactive Storytelling System using Recycle-based Story Knowledge, published in Ido A. Iurgel, Nelson Zagalo, and Paolo Petta ed., Interactive Storytelling, LNKS 5915, Springer Lecture Note in Computer Science, Springer pp.74-85 (2009.12).
  • Kaoru Sumi: Animation-based Interactive Storytelling System, published in Ulrike Spierling and Nicolas Szilas ed., Interactive Storytelling, LNCS 5334, Springer Lecture Note in Computer Science, pp.48-50, Springer (2008.11) .
  • Kaoru Sumi: Anime Blog for collecting Animation Data, published in Mark Cavazaza and Stephane Donikian ed., Virtual Storytelling, LNKS 4871, Springer Lecture Note in Computer Science, pp.139-149,Springer (2007.12).
  • Kaoru Sumi and Katsumi Tanaka: Automatic Conversion from E-content into Virtual Storytelling, published in Gerard Subsol ed., Virtual Storytelling, LNCS 3805, Springer Lecture Note in Computer Science, pp.262-271, Springer (2005.11)

コミュニケーション支援と人工知能

  • Kaoru Sumi, Riichiro Mizoguchi, Talkabout: E-negotiations via Concept Tree Generation, Special Issue on E-negotiations, Journal of Decision Systems, 2004/4, pp.477-499, Lavoisier(2005.6)
  • Kaoru Sumi and Toyoaki Nishida: Telme: A Personalized, Context-Aware Communication Support System, IEEE Intelligent Systems, Vol.16-3, May/June 2001, pp.21-28 (2001.8).
  • Kaoru Sumi: Intelligent Tool for Facilitating Creative Communication, published in Toyoaki Nishida ed., Dynamic Knowledge Interaction, pp.105-130, CRC Press (2000.3).
  • Kaoru Sumi, Yasuyuki Sumi, Kenji Mase, Shin-ichi Nakasuka, and Koichi Hori: Information Presentation by Inferring User’s Interests Based on Individual Conceptual Spaces, Systems and Computers in Japan,Vol.31-10, pp.41-55 (2000.9).

基調講演・招待講演

人工知能と学習支援

  • Kaoru Sumi: Artificial Intelligence for the Future of Learning and Experiences in Training Students, Symposium on APEC ICT Skill Standards for AI, 2023.5, Plenary Talk(基調講演)
  • Kaoru Sumi: Fusion of Virtual and Real Spaces for Artificial Intelligence in Education, International Conference on Artificial Intelligence (ICAI2022), 2022.12. Keynote Talk(基調講演)
  • Kaoru Sumi: The Future of Metaverse for Artificial Intelligence in Education, International Conference on Machine Learning and Intelligent Systems (MLIS2022), 2022.11(招待講演)

メタバースにおけるヒューマン・コンピュータ・インタラクション

  • Kaoru Sumi: Design of Human-Interacting Robots / Virtual Agents, ROBOTMEET2023, 2023.8, Keynote Talk(基調講演)
  • Kaoru Sumi: Human to Human Interaction using Virtual Agents Posing as Another Person, International Conference on Artificial Life and Robotics (ICAROB2022), 2023.2. Plenary Talk(基調講演)
  • Kaoru Sumi: Designing Human Interacting Robots and Virtual Agents Learning from Affective Computing, Shonan Meeting No.177, 2023.1. Keynote Talk(基調講演)

アフェクティブ・コンピューティング

  • Kaoru Sumi: The Future of Educational Technology using Emotions and Virtual Spaces, Embracing Computing Innovations through Research Advancement and Discoveries, International Research Conference on Computer Engineering and Technology Education (IRCCETE 2023),The Institute of Computer Engineers of the Philippines (ICpEP), 2023.1. Keynote Talk(基調講演)
  • Kaoru Sumi: Communication with a Virtual Agent via Facial Expressions, IJCAI Workshop on Empathic Computing, 4th International Workshop on Empathetic Computing (IWEC’13), 2013.8. Beijing, China. (招待講演)
  • Kaoru Sumi: Human Interface of Robots or Agents via Facial and Word Expression, International Symposium on Artificial Life and Robotics(AROB), 2012.1. 大分県・ビーコンプラザ(招待講演)

デジタルストーリーテリング

  • 角 薫:デジタルストーリーテリングと情報表現,情報編纂研究会, 人工知能学会,2011.2(招待講演)